Ezen kis háttér-információs rész után a Call of Duty negyedik epizódjára térnék. Az egyjátékos móddal kezdeném a bemutatást, és itt mindjárt meg is említeném a játék egyetlen hibáját, miszerint igen rövidkére sikeredett. Persze lehet, hogy csak azért tûnt rövidnek, mert annyira magával ragadott a játékmenet, de a könnyebb fokozatokat nem nagyon ajánlom olyan játékosoknak, akiknek nem ez az elsõ FPS az életükben, mert lendületbõl fognak fejjel nekirohanni a stáblistának, aztán az utána következõ három perces bónusz küldetés már nemigen fog túl sok vigaszt nyújtani...
A Call of Duty 2 négy fõhõse után az új epizódban három katonát irányíthatunk. Játszhatunk egy USMC tengerészgyalogossal, egy újonc SAS kommandóssal, és egyszer a fent említett újonc parancsnokával. Sõt, a bevezetõ animáció alatt egy képzeletbeli ország képzeletbeli elnökének is belebújhatunk a bõrébe egy rövidke, ám nem éppen happy enddel végzõdõ sztori erejéig. A kitalált alaptörténet finomságai az efféle húzásokban mutatkoznak meg igazán, mint például a SAS százados egyik múltbéli – tizenöt évvel ezelõtti – küldetése, amirõl elkezd mesélni, merthogy a rosszfiúval, akit éppen üldözünk, akkor találkozott elõször. Aztán egyszer csak belecsöppenünk a felidézett küldetés kellõs közepébe, és mindjárt neki is láthatunk azt teljesíteni. Ez a küldetés az összes közül az én személyes kedvencem, de természetesen a többi sem kevésbé kidolgozott és érdekes. Ez az a misszió, amit már korábban is láthattunk egy videó formájában, amikor is két mesterlövész lopakodik végig Pripjatyon, hogy ott megölje a fent említett terroristát. (Mondanom sem kell, nem sikerül...) A videó úgy ér véget, hogy csatasorban közelít hõseink felé 50 terrorista, itt-ott tankokkal tarkítva. Itt még azt gondolhattuk, hogy egészen biztosan meghalnak mindketten, de nem, ez is csak az egyik nehézség a sok közül, amit meg kell majd oldanunk. Ezt a konkrét esetet például úgy, hogy próbálunk egy megfelelõ helyen meglapulni a fûben, aztán kivárni, amíg a rosszfiúk elbattyognak mellettünk. Nem véletlenül részletezem ki ennyire ezt a részt, mindamellett, hogy a kedvencem, egy apró baki példájaként fog szolgálni: egyes esetekben nem teljesen logikus a megoldás. Itt például a terület jobb oldalán egy fal van, bal oldalán sugárzó terület, belül egy vagy két fa. Nos itt négyszer kellett mentett állást betöltenem, mert az általam logikusnak vélt helyeken mindig megtaláltak, vagy még azelõtt megölt a sugárzás, ellenben ha odafutottam az elõttem 30 méterrel lapuló parancsnokomhoz a 60 méterre lévõ terroristák orra elõtt, ott lehasaltam, és nyugton maradtam, akkor megúsztam a dolgot. Sajnos ilyen apróságok elõfordulnak a játékban, de ez is csak a mozi-fíling kedvéért van. Ha látni akarunk minden érdekességet, akkor nem árt a jó idõben a megfelelõ helyen lennünk.
A harcijármû-különlegességek mellett kézifegyver-választék terén is kitesz magáért a CoD 4, nem kell megijedni, ha olyan fegyvert kapunk a küldetés elején, ami nem annyira bejövõs, nem passzol a stílusunkhoz, mert igen rövid idõn belül lesz alkalmunk bármilyet magunkhoz venni. Ellenfeleink ugyanis igen széles palettáról válogatnak, csak valahogyan el kell tõlük venni. Géppuskák, gépkarabélyok, pisztolyok, shotgunok és mesterlövészfegyverek garmadája mellett gyakran találhatunk mindenféle gránátokat, és páncélozott jármûvek ellen is hatásosan alkalmazható eszközöket. Az egyszerû RPG-tõl a Javelin tankelhárító rakétáig, ami a megjelölt célpontra – kilövési pozíciótól függetlenül – felülrõl csap le, ahol vékonyabb a páncélzat. Nem is kell belõle egy tankra, csak egy, míg az RPG-bõl kettõ vagy akár három is.
A kampány során leginkább csapatban kell dolgoznunk, és ez nem véletlen, nagyon sok helyen nélkülözhetetlen a társaink segítsége. Illetve, hogy pontosabban fogalmazzak, itt inkább mi vagyunk a társaink segítségére, mivel leginkább az elöljárónk utasításait kell végrehajtanunk, aki jön velünk. Mindamellett, hogy jól tudjuk, a CoD sorozatban szinte minden scriptelve történik, az MI is remekül teszi a dolgát mindkét oldalon.
Hogy néhány általános szempontot is megemlítsek: a játék grafikája kifogástalan, ráadásul a gépigénye is reális, még a mélységélesség és egyéb nyalánkságok ellenére is. Ha direkt keresünk, persze találhatunk benne hibát, de sokkal szembetûnõbbek a pozitívumok, a zseniálisan megoldott apró részletek, mint például a mesterlövész álcaruhája, a remekül eltalált atmoszférikus effektek, és a robbanások. A hangokban viszont már keresve sem találunk hibát! A fegyverek felismerhetõ hangjain, az emberek üvöltözésén és a rakéták robbanásán keresztül is megüt az ember fülét az a jellegzetes koppanás, mikor a lábunk elé dobnak egy gránátot... A kezeléssel nem volt gond, nincs túlbonyolítva a kelleténél jobban. A "kezelõfelületen" sem terhelnek minket túl sok infóval. A HP csík, mint olyan, manapság már "nem divatos", helyette a sokk alapú sebzés mûködik a játékban, és a lõszermennyiséget is csak akkor jelzik, hogyha épp felveszünk belõle, vagy tárazunk. Általában csak az iránytû látható a képernyõn a következõ waypoint jelzésével.
A legfontosabb újítás, hogy amellett, hogy minden eddiginél nagyobb fegyverarzenál közül válogathatunk, a kezdeti néhány meccs után megkapjuk a lehetõséget, hogy saját karakterosztályt alakítsunk ki, olyan elsõdleges és másodlagos fegyverekkel (ez utóbbi alatt a pisztoly és gránátok értendõk), amilyet szeretnénk. Aztán kicsit RPG-jellegûen még fejlõdhetünk is, és ha itt nem is a karakterünk tulajdonságai javulnak az XP-k gyûjtése és szintlépések révén (furán is nézne ki egy netes FPS-ben), de újabb és újabb kiegészítõk és "perkek" válnak elérhetõvé. A kiegészítõk között találunk például lézeres célzót vagy a fegyver pontosságát növelõ markolatot, esetleg terepszínû álcát puskánkhoz. A perkek pedig szintén jelentõs újdonságai a CoD4-nek. Három hely áll rendelkezésünkre, ahova a már elérhetõvé vált különleges tulajdonságokból válogathatunk: falon áthatoló lövedék, gyorsabb újratöltés, több életerõ. De olyan is akad köztük, hogy ha lelõnek, még egy ideig pisztolyunkkal lövöldözhetünk, vagy automatikusan felrobbantunk egy gránátot, és magunkkal visszük a körülöttünk lévõket.
Összegzésképpen közösen mondhatjuk, hogy egészen pontosan ezt a játékélményt vártuk el a CoD4-tõl, amit kaptunk – mind egyszemélyes, mind többszemélyes módban. Egyedül talán az egyszemélyes kampányra lehet panasz rövidsége miatt... De ha nem is az egyjátékos mód miatt, a multiért mindenképpen megéri az árát! Hosszú távra fogja lekötni az embert a szinte minden ponton tökéletesnek nevezhetõ FPS.
Gépigény
Ajánlott gépigény:
- CPU: 2.4 GHz Dual Core vagy jobb
- RAM: 1GB for XP; Vistához 2GB a javasolt
- Szabad tárhelyigény: 8GB
- Videókártya: Shader 3.0 alapkövetelmény. Nvidia Geforce 7800/ATI Radeon X1800 vagy jobb
Minimum gépigény
- CPU: Intel(R) Pentium(R)4 2.4 GHz vagy AMD(R) Athlon(TM)64 2800+ vagy 1.8Ghz Dual Core Processzor vagy erősebb
- RAM: 512MB RAM (768MB a Windows Vistához)
- Szabad tárhelyigény: 8GB
- Videókártya: NVIDIA(R) Geforce(TM) 6600/ATI(R) Radeon(R) 9800Pro vagy jobb